Deze 10 materialen kun je gebruiken als voetbaltrainer

Deze 10 materialen kun je gebruiken als voetbaltrainer

Table of Contents

Er zijn veel materialen voor een voetbaltraining. En in deze blog laat ik je 10 materialen zien die je kunt gebruiken als voetbaltrainer.

Pionnen

Pionnen zijn breed inzetbare Items voor een voetbaltrainer, want je kunt er verschillende oefeningen meedoen. Denk hierbij aan

Passes

Zet twee pionnen neer en je hebt een passoefening en je kunt een passtechniek makkelijk uitbreiden door

  • Van 2 naar 4 pionnen te gaan
  • De afstanden vergroten tussen de pionnen
  • Dat de spelers de items niet mogen raken

Afwerken

Zet op elke hoek van de zestienmeter een pion en je spelers kunnen hun schiettalent vergroten vanuit verschillende corners.

Dribbelen

10 pionnen achter elkaar vraag om hoge intensiteit en de spelers slalommen langs de oranje paaltjes

Hordenset

Materialen om de sprongkracht te testen van je manschappen, maar vooral te vergroten met daarbij het reactievermogen, coördinatie en voetbalwerk van een speler. Bovendien kun je afwisselende opdrachten geven, waardoor de deelnemer verschillende technieken traint, zoals:

  • Eerst rustig opbouwen om vervolgens het tempo te verhogen door een tijdslimiet
  • Met een been springen door de hordes heen
  • De hoogte van de sprongen steeds verwisselen, hierdoor moet de deelnemer een beroep doen op zijn reactievermogen.
  • Eerst twee keer vooruitspringen om datzelfde daarna achteruit te doen.
  • Verschillende hoogtes aanbrengen in de hordes, zoals je ziet in deze video

Rebounder

Een toestel dat voor elke positie iets te bieden heeft.

Dat betekent:

Betere reddingen trainen voor een doelman

Het sterker verwerken van een bal voor een verdediger

Sneller controleren en spel voortzetten van een middenvelder

Meer doelpunten scoren van een spits

Zo heb je een materiaal dat je voor posities kunt inzetten.

Effectiviteit om u tegen te zeggen 😉

M’n tip is om meerdere rebounders te gebruiken tijdens een training, omdat je zo de intensiteit verhoogt voor een speler, maar dat verschilt ook per speler. Begin met een rebounder en bouw dit per week op.

Loopladders

Wat springen voor hordensets is, is rennen voor loopladders.

Het is de truc om de coördinatie van je spelers te verbeteren door afwisseling en te versnellen

In deze video zie je verschillende oefeningen die je kunt inzetten in je trainingen.

Het is ruim 8 minuten kijkwerk, dus ik heb een top 2 voor je gemaakt

two-foot run inside ladder

Een langzame variant waar je met beide voeten door de ladder gaat.

De beste optie voor een beginner

 Ladder taps

Met een voet door de ladder heen op een snelle manier. Als je spelers de eerste keuze makkelijk kunnen, is de ladder taps het beste vervolg.

Running parachute

Verbeter de snelheid van je spelers door een Running parachute. Dat betekent dat de voetballer een band om zijn middel krijgt en weerstand krijgt van de parachute die een afremmend werking heeft. Hierdoor moet de speler meer kracht gebruiken om voorruit te komen, waardoor zijn spieren steeds sterker worden. De Running parachute geeft weerstand tot 15 KG. Je kunt deze methode vergelijken met het krijgen van een rugtas vol stenen tijdens het rennen. Klik hier voor een praktisch voorbeeld van de Running parachute aan de hand van meerdere sprints.

Kick Touch

Bal aan een touwtje, het lijkt op het eerste gezicht een oefening voor de fun, maar het is de manier om een betere techniek te ontwikkelen, omdat de spelers steeds het materiaal vasthebben en daardoor de bal beter controleren.

Daarnaast halen spelers plezier uit het spelen met een bal, dus een goede vorm om een training mee te beginnen.

Zorg daarnaast voor een structuur. Dat betekent dat je continu aangeeft wat de voetballers moeten doen. Bijvoorbeeld eerst twee keer met de rechtervoet de bal aanraken, vervolgens twee keer met de linkervoet en daarna wisselen van voet.

Zoals een jonge Wesley Sneijder deed in zijn slaapkamer

Voetbaldoel

Elke voetballer speelt het liefst alleen maar partijtjes tijdens een training, dus met dit materiaal scoor je punten als voetbaltrainer.

Maar je kunt ook voetbaldoelen toepassen in verschillende oefeningen.

Zoals:

  • De perfecte pass

    Zet een doel in het midden van het veld en zeg tegen je spelers dat ze de bal over de grond erin moeten schieten.

  • Koppen

     De bal voorgeven en de deelnemers moeten de bal koppen naar een bepaalde hoek. Varieer daarbij ook in het de hoogte van de voorzetten.

  • Sliding

 De voetballer staat naast het doel en moet doormiddel van een sliding een doelpunt zien te voorkomen.

Zo heb je al drie opties om een doel te gebruiken.

Schieten staat niet in dit lijstje, daar gaat de volgende optie over

Doel met gaten

De beste manier voor meer rendement van je spelers. Bovendien kun je een deel van het doel vanuit alle hoeken trainen.

Laten we met de rechterbenedenhoek een voorbeeld nemen

Je begint op de 5 meter, vervolgens naar de penaltystip om af te sluiten bij de rand van de zestienmeter.

Alleen je mag pas naar de volgende afstand als je 10 keer raakt, hebt geschoten achter elkaar.

Door deze materialen je stimuleer ook motivatie en focus van je spelersgroep.

weerstandbanden

Het perfecte materiaal om te doen in groepsverband, omdat je de spelersgroep goed kunt motiveren en de spelers elkaar stimuleren door de prestaties van elkaar.

De spelers krijgen door dit materiaal te gebruiken sterkere spieren.

Alleen moet je rustig beginnen om de spelers te laten wennen aan de oefening

Lees daarom het boek Encylopedie van Anatomie oefeningen

Daarin lees je hoe je oefeningen het beste kunt opbouwen en wat voor materialen de spelers te kunnen ondersteunen.

Met andere woorden: groeien met kennis over fysieke trainingen

Voet volley

Materiaal om de strijd aan te wakkeren tussen je manschappen. Daarnaast kun je kiezen voor verschillende vormen.

Denk hierbij aan:

  • 1 tegen 1
  • De bal een keer mogen aanraken
  • Alleen de voeten mogen gebruiken

Bovendien leren de spelers sneller reageren en zoeken naar oplossingen bij het net.

Verder is het belangrijk dat je spelers elke week een keer voetvolley, omdat ze zo effectiever met de bal omgaan en dat levert betere resultaten op tijdens de wedstrijd.

Door de onderstaande set kun je een veld creëren van 30 meter, maar je kunt de speelruimte verkleinen of vergroten door pionnen neer te zetten.

Verder lezen?

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.